درس9 برنامه ای برای فردا کلاس چهارم

دروس دین و زندگی متوسطه دوم

درس9 برنامه ای برای فردا کلاس چهارم


درس 9

برنامه ای برای فردا

در درس قبل با معيارهای جامعه و تمدن متعالی اسلام آشنا شديم و دانستيم كه پيامبر اكرم (ص)برای شكل گرفتن چنين جامعه ای تلاش كرد و مسلمانان را نيز به تلاش در اين راه دعوت فرمود. جامعۀ جهانی حضرت مهدی (عج)نيز بر اساس همين معيارها پديد خواهد آمد.

اكنون با اين سؤال روبرو هستيم كه :

 

هركدام از ما چگونه برنامه ريزی كنيم كه بتوانيم جامعۀ خود را به معيارهای يك جامعۀ متعالی اسلامی هرچه بيشتر نزديك نماييم و زمينۀ ظهور حضرت مهدی (عج)و تشكيل جامعۀ جهانی توحيدی را فراهم سازيم؟

 

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا             بقره 143

و بدين‏سان ما شما را امّتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر نيز بر شما گواه باشد.

 

وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ

 

هر کس ولی خود قرار دهد خدا و رشولش را  وکسانی که ایمان آورده اند پس همانا حزب  خدا پيروز است .               مائده 56

 

قَالَ مُوسَى‏لِقَوْمِهِاسْتَعِينُواْبِاللَّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَقِبَةُ لِلْمُتِّقِينَ     اعراف128

 

موسى به قوم خود گفت از خداوند يارى بجوييد و صبر و مقاومت كنيد، زيرا زمين از آنِ خداوند است كه آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد به ارث مى‏گذارد و فرجام نيك از آنِ پرهيزكاران است.

 

ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ نحل 125

 

با توجه به این ایه خداوند چه روشهای تبلیغی را توصیه کرده است ؟ تکرا ر سوال تیر 89

اي  پيامبر مردم  را با حكمت  و گفتار استوار و منطقي  و پند نيكو، به  راه پروردگارت  بخوان  و با مخالفان  به  شيوه اي  كه  نيكوتر است  جدال  و

گفتگو كن ، همانا پروردگارت  به  كسي  كه  از راه  او منحرف  شده  آگاه تر است و همچنين  او هدايت  يافتگان  را بهتر مي شناسد.

 

دو تجربۀ موفق 

 

1-برنامه های ما مسلمانان ایران برای اصلاح تمدن جدید را بیان کنید؟

 

خوشبختانه، (ما به عنوان ايرانى مسلمان، دو تجربهٔ بسيار موفق و زيبا را پشت سر داريم، دو تجربه اى كه بار اصلى آن بر دوش استوار پدران و مادران ما، يعنى نوجوانان و جوانان ديروز بود: يکی برچيدن نظام شاهنشاهی، آفريدن انقلاب اسلامى و ديگری پيروزى در دفاع مقدس. اين دو تجربه، هم اعتقاد مردم جهان را دربارهٔ تأثير ايمان به غيب در پيروزى هاى مادى و اثرات مثبت حكومت مبتنى بر دين مبين اسلام افزايش داد و هم آنان را نسبت به نظام ستم پيشهٔ جهانى آگاه تر كرد و براى رسيدن به معنويت و عدالت مشتاق تر وتشنه تر ساخت و رسيدن به اين ارزش ها را خواست عمومى بسيارى از ملت ها قرار داد.)

 

2-دو تجربه موفق مردم مسلمان ایران چه بود و چه پیامدهایی داشت؟تیر 89

 

آفريدن انقلاب اسلامى و ديگری پيروزى در دفاع مقدس. اين دو تجربه،هم اعتقاد مردم جهان رادربارهٔ تأثير ايمان به غيب در پيروزى هاى مادى و اثرات مثبت حكومت مبتنى بر دين مبين اسلام افزايش داد و هم آنان رانسبت به نظام ستم پيشهٔ جهانى آگاه تر كرد و براى رسيدن به معنويت و عدالت مشتاق تر وتشنه تر ساخت و رسيدن به اين ارزش ها را خواست عمومى بسيارى از ملت ها قرار داد.)

 

موقعيت كنونى و مسئوليت ما

اكنون در مرحله اى حساس از تاريخ سرزمين خود و جهان قرار داريم. در مسير تكاملى اين ملت، مسئوليت به ما منتقل شده است. پدران و مادران ما كه آن تجربه هاى موفق را مديريت كردند،منتظر و نگران تصميم ما هستند تا ببينند درعصرجهانى شدن ،  نقش منحصر به فرد خود را چگونه به انجام خواهيم رساند و در جهت هدف بزرگى كه در مقابل ماست، تا كجا پيش خواهيم رفت.

3-در آيات ۱۴۳ سورة بقره و ٥٦ سورة مائده بينديشيد و پيام هايي را كه مربوط به

موقعيت و مسئوليت ويژة ما مسلمانان در جهان است، استخراج كنيد.

 

۱- جامعة واقعي اسلامي آن جامعه ا ی است كه بتواند در عصر خود اسوه باشد و راه

معتدل و ميانة زندگي را به ديگر جامعه ها نشان دهد.

٢-قرآن کریم از ما مسلمانان می خواهد که امت وسط ( معتدل) و اسوه باشیم به طوری که سایر ملتها از مسلمانان تاسی کنند همان طور که پس از ظهور اسلام تا چندین قرن مسلمانان این گونه بودند.

٣-راه موفقیت در صحنه ی جهانی، پذیرش واقعی ولایت الهی و پیامبر گرامی او و تولای میان مسلمانان است.

 

برنامه ريزی

 

4-چرا عده ی رسیدن به اهداف بزرگ را طرحی بلند پروازانه می دانند؟

 

شايد در نگاهى ابتدايى به اين هدف بزرگ (تلاش برای جامعه و تمدن آرمانی اسلام) و مقايسهٔ آنها با توان و قابليت هاى موجود، كسانى باشند كه چنين طرحى را يک بلندپروازى بپندارند و رسيدن به آن اهداف را دور از دسترس تلقى كنند. امّا (اين يك تلقى ظاهرى و سطحى نگر از توانمندى ذاتى انسان، مردم هوشمند جامعه و جوانان و نوجوانان پاک انديش ما و ناشى از عدم آشنايى با آموزه هاى بيداركننده و حيات بخش اسلام مى باشد. البته مى دانيم كه اين مسئوليت بزرگ و حساس، نيازمند برنامه اى است

كه ما را به آن سطح لازم از توانمندى ارتقا دهد و قدرت لازم براى ايفاى نقش در جهان كنونى را به ماببخشد. علاوه بر اين، كسى كه آرمانى به اين عظمت و بزرگى را برمى گزيند، هزينهٔ آن را هم مى پردازد و رنج ها و مشكلاتش را تحمل مى كند.)

 

ما به اين حقيقت معتقديم كه:

«حجم تحمل زحمتها و رنجها و فداكارى ها و جا ن نثارى ها و محروميتها، مناسب حجم بزرگى مقصود و ارزشمندى وعلوّ رتبهٔ آن است.»

با توجه به اهميت اين اقدام بزرگ، برنامه هايى را در چهار حوزه پيشنهاد مى كنيم. اين برنامه ها را بررسى كنيد و براى عمل كردن به آنها بكوشيد.

 

5-حوزه های برنامه ریزی را نام ببرید؟

 

حوزۀ اوّل : تقويت توانايى های فردی

حوزۀ دوم : تحكيم بنيان خانواده

حوزۀ سوم : تقويت بنيان های جامعه

حوزۀ چهارم : حضور مؤثر و فعال در جامعۀ جهانى

حوزۀ اوّل : تقويت توانايى های فردی

 

6-برای تقویت توانایی های فردی چه باید کرد؟

 

(اوّلين قدم آن است كه هريک از ما خود را براى ايفاى چنين نقش مهمى آماده كنيم و توانمندى لازم را به دست آوريم). براى رسيدن به اين آمادگى، برنامه هاى زير پيشنهاد مى گردد:

7- برنامه های پیشنهادی برای تقويت توانايى های فردی را نام ببرید؟

 

1- تلاش برای كسب آگاهى دقيق از تمدن اسلامى و تمدن جديد

2- تقويت ايمان و اراده

 

8-تلاش برای كسب آگاهى دقيق از تمدن اسلامى و تمدن جديد موجب تقویت توانایی های فردی است را توضیح دهید؟

 

 اجراى هر طرحى براى فردا، بدون آگاهى از موفقي تها و دستاوردهاى ديروز ميسر نيست. گذشته، دربردارندهٔ تجرب ههاى فراوان است كه عوامل پيروزى ها و شكست ها را به ما نشان مى دهد و بصيرت و روشن بينى ما را بالا مى برد.

شناخت دنياى جديد نيز جهت درک درست واقعيت ها و انتخاب روش هاى مؤثر، ضرورى ولازم است.

پس هريک از ما بايد برنامه اى براى آشنايى دقيق با تمدن بزرگ اسلامى و شرايط جهانى كه درآن زندگى مى كنيم، تنظيم كنيم.

تقويت ايمان و اراده :

9- مشارکت در تقویت توانایی های فردی ایمان و اراده نیازمند چیست؟

 

 مشاركت در اين اقدام بزرگ نيازمند اعتقاد راسخ به دين، عزّت نفس،توكّل و اعتماد به خداوند، شجاعت، پايدارى، عزم و ارادهٔ قوى، و طهارت نفسانى است.

 

10-                   با تفکر در آية ١٢٨ اعراف به سؤال ها ی زير پاسخ دهيد :

 

١ عاقبت نيک از آنِ چه کساني است؟

برای پرهیز گاران و انسانهای با تقواست

 

٢ اين عاقبت نيکو در چه صورتي به انسان مي رسد؟

در صورتی که انسان از خداوند یاری و کمک بخواهد و صبر پیشه سازد.

 

حوزۀ دوم :

 

11-                    تحكيم بنيان خانواده را توضیح دهید؟ خرداد و تیر 89

 

مواظبت و حراست از بنيان خانواده مانع گسترش بسيارى از مشكلات اخلاقى و فرهنگى مى شود كه هم اكنون تمدن جديد بدان گرفتار شده است. بنابراين لازم است راه هاى حراست از بنيان خانواده را بيابيم و در جامعه تبليغ كنيم.

 

حوزۀ سوم : تقويت بنيان های جامعه

 

12-                   برای حضور فعال در جهان و تأثيرگذارى بر آن،چه اقداماتی لازم است؟

 

 (با اقدامات فردى پراكنده ميسر نيست. هريک از ما،علاوه بر خودسازى فردى و به فعليت رساندن قابليت ها و استعدادهاى خود، لازم است بكوشد جامعهٔ خود را به شاخص هاى تمدن متعالى اسلام نزديک كند و به جامعه اى اسوه و نمونه براى ديگران تبديل نمايد.)

براى رسيدن به اين هدف، اقدامات زير پيشنهاد مى شود

 

13-                   برنامه های رسیدن به هدف تقويت بنيان های جامعه را نام ببرید؟

1- همراه كردن ديگران با خود

2- تلاش برای پيشگام شدن در علم و فناوری

3- استحكام بخشيدن به نظام اسلامى

4- تقويت عزت نفس عمومى

 

14-                    ازاقدامات تقویت بنیان های جامعه «همراه كردن ديگران با خود» را توضیح دهید؟

 

  در قدم اوّل شايسته است بكوشيم اين رسالت بزرگ ومتعالى را براى دوستان، نزديكان و افراد جامعهٔ خود تبيين كنيم تا آنان نيز به اين مسئوليت آگاه شوند و يار و پشتيبان آن گردند.

مسلماً هدف هاى سه گانهٔ مطرح شده، از بزرگ ترين«خبرها» در جهان امروز مى باشند،كه شايسته  است ديگر مردم جامعه را به آنها دعوت كنيم و با خود همراه نماييم.

 

15-                     ازاقدامات تقویت بنیان های جامعه «تلاش برای پيشگام شدن در علم و فناوری » را توضیح دهید؟ :

پيشرفت علمى، پايه هاى استقلال يک ملت را تقويت مى كند و مانع تسلط بيگانگان مى شود. هر يک از ما بايد بكوشيم با همت بلند وپشتكار فراوان، استعداد خود را به كار بگيريم تا به مرتبه اى از قدرت علمى برسيم كه توجه ديگر ملت ها را به سوى خود جلب كنيم.

بايد علم را كه مايهٔ مقام معظم رهبرى در اين باره اين گونه تذكر مى دهند

اقتدار ملى است، همه جدى بگيرند و دنبال كنند. كشورى كه مردم آن از علم بى بهره باشند، هرگز به حقوق خود دست نخواهد يافت. نمى شود علم را از ديگران گدايى كرد. علم، درون جوش و درون زاست. بايد استعدادهاى يک ملت به كار افتد تا يک ملت به معناى حقيقى كلمه،عالم بشود پيشرفت هاى اخير دانشمندان جوان كشور ما، در رشته هاى مختلف علمى، مانند پزشكى وسلول هاى بنيادى، فناورى نانو و هسته اى، صنايع نفت، پتروشيمى و سدسازى قدم هاى اوليه اى است كه بايد با همّت بلندتر و عزم قوى تر ادامه يابد و همهٔ عرصه هاى دانش را بپيمايد.

 

16-                    چگونه می توانیم توجه دیگر ملتها را به سوی خود جلب کنیم؟

پيشرفت علمى، پايه هاى استقلال يک ملت را تقويت مى كند و مانع تسلط بيگانگان مى شود. هر يک از ما بايد بكوشيم با همت بلند وپشتكار فراوان، استعداد خود را به كار بگيريم تا به مرتبه اى از قدرت علمى برسيم كه توجه ديگر ملت ها را به سوى خود جلب كنيم.

17-                    ازاقدامات تقویت بنیان های جامعه «استحكام بخشيدن به نظام اسلامى »را توضیح دهید؟

18-                   مهمترین عوامل استحکام نظام اسلامی را نام ببرید؟

 

 (استحكام و اقتدار نظام حكومتى يک كشور مهم ترين عامل براى حضور كارآمد در ميان افكار عمومى جهان است. يک كشور ضعيف، به طور طبيعى منزوى مى شود و همراه و همدلى در دنيا نمى يابد. پس شايسته است نظام اسلامى خود را ب ه مرتبه اى از پيشرفت و تعالى برسانيم كه مل تهاى ديگر ب هطور عينى و ملموس ثمرهٔ انديش هها و آرما نهاى ما را ببينند. استحكام پايه هاى اقتصادى و تلاش براى كاهش فقر، توسعهٔ عدالت در همهٔ ابعاد، تقويت اتحاد ملّى، انسجام اسلامى و مشاركت عمومى و عمل به وظيفهٔ مقدس امر به معروف و نهى از منكر، از مهم ترين عوامل استحكام نظام اسلامى است.)

 

19-                    ازاقدامات تقویت بنیان های جامعه «تقويت عزت نفس عمومى » را توضیح دهید؟

 

ملتى كه به توانايى خود ايمان و باور دارد و عبارت بيان مى كند، قله هاى افتخار را به سرعت « عمل » را، ن ه صرفاً در لفظ، كه در « ما مى توانيم »زنده كنندهٔ تمدن اسلامى و بزرگ ترين« ما مى توانيم » فتح خواهد كرد. ايمان و باور به اينکه نيروى محركه، براى پيمودن راه و گذر از گردنه هاى سخت آن است.آن خودباورى كه پيامبر گرامى اسلام در ياران اندک خود به وجود آورد، سبب شد در شهر كوچک مدينه امتى تربيت شود كه براى اصلاح جهان قيام كند و از همان ابتدا براى آزادى ست مديدگان جهان و گسترش توحيد در تمام دنيا برنامه ريزى نمايد.

برای مطالعه

صبحِ يكى از روزهايى كه مسلمانان به حفر خندق در اطراف مدينه مشغول بودند، تا مانع ورود مشركان مكه شوند و بتوانند با جمعيت اندک خود در مقابل آنها بايستند، به سنگ بزرگى برخوردند. شكستن و بيرون آوردن آن سنگ مشكل بود. گروهى از ياران پيامبر جمع شده بودند و تلاش مى كردند با استفاده از ابزار آن روز و زور بازوى خود، سنگ را بشكنند و آن را بيرون آورند، امّا موفقيتى به دست نيامد.

جابربن عبداللّه نزد پيامبر آمد و از ايشان كمک خواست. پيامبر خدا نزد آنان آمد، نگاهى به سنگ بزرگ انداخت، سپس به سوى آب رفت و وضو گرفت و جرعه اى از آن را نوشيد. اعتماد و آرامش در رفتار وى تجلى داشت. با اطمينان كلنگ را در دست گرفت،آن را بالا برد و با بانگ تكبير فرود آورد. آن چنان محكم كوبيد كه غرشى برخاست و جرقه اى چون شهاب از سنگ برآمد؛ با ضربهٔ دوم، برق ديگرى درخشيد و با ضربهٔ سوم، برق سوم. با اين سه ضربهٔ پياپى، سنگ سخت از هم پاشيد و تكّه تكّه شد.

رسول خدا از ميان خندق رو به ياران كرد و فرمود خداى متعال با برق نخستين

كشور يمن را براى من گشود و با برق دومين، شام و مغرب زمين را و با برق سوم مشرق زمين رابراى من فتح كرد ايشان خودباورى و توكل به خداوند را اين گونه در ياران خود تقويت مى نمود.

 

حوزه چهارم:

 

20-                    حضور مؤثر و فعال در جامعۀ جهانى را توضیح دهید؟

 

(پيام اسلام، پيامى براى فطرت انسان هاست. هر انسان حقيقت طلب و روشن ضميرى كه جوياى حقيقت باشد، در مواجههٔ با اين پيام، جذب آن مى شود و تحت تأثير قرار مى گيرد. آنچه اهميت دارد، انتخاب روش هاى درست براى انتقال اين پيام است.)

 به همين منظور، برنامه هاى زير را پيشنهاد مى كنيم:

 

21-                    برنامه های حضور مؤثر و فعال در جامعۀ جهانى را نام ببرید؟

 

1- تأ كيد بر محتوای عقلانى و خردمندانۀ دين

2- استفاده از بهترين و كارآمدترين ابزارها برای رساندن پيام

3- مبارزه با ستمگران و تقويت فرهنگ جهاد و شهادت و صبر

 

22-                    تأ كيد بر محتوای عقلانى و خردمندانۀ دين را توضیح دهید؟

 

 ميان يک پيام و روش تبليغ آن بايد تناسب منطقى و معقول برقرار باشد. از اين رو حق را نمى توان با روش هاى نادرست به ديگران رساند. خداوند،در قرآن کريم روش هاى تبليغى مناسب را به پيامبر گرامى اش آموزش داده است.

لازمهٔ به كارگيرى اين روش ها، تقويت عقل و خرد و تأمل خردمندانه در اسلام است؛ به طورى كه بتوانيم معقول و خردمندانه از دين الهى دفاع كنيم و پاسخگوى پرسش هاى جويندگان حقيقت باشيم.

ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ نحل 125

 

23-                    با توجه به این آیه خداوند چه روشهای تبلیغی را توصیه کرده است ؟ و لازمه آن چیست؟تکرا ر سوال تیر 89

 

لازمهٔ به كارگيرى اين روش ها، تقويت عقل و خرد و تأمل خردمندانه در اسلام است؛ به طورى كه بتوانيم معقول و خردمندانه از دين الهى دفاع كنيم و پاسخگوى پرسش هاى جويندگان حقيقت باشيم.

 

24-                   در آية ۱۲۵ سورة نحل بينديشيد و رو شهايي را كه برای گفت وگو با مردم و رساندن پيام الهي پيشنهاد مي كند، استخراج نماييد.

 

روش اوّل: بهره مندی از حکمت و استدلال در هنگام دعوت

روش دوم: استفاده از موعظه یحسنه و اندرز نیکو

روش سوم: استفاده از جدال احسن و بهتر ، هنگام بحث و مناظره

 

25-                    استفاده از بهترين و كارآمدترين ابزارها برای رساندن پيام را توضیح دهید؟

 

 امروزه ابزارهاى رساندن پيام بسيار متنوع و گسترده است. اين ابزارها، به همان ميزان كه مى توانند دراستخدام حق قرار گيرند، مى توانند حامل پيام هاى باطل باشند و به گمراهى مردم كمک كنند.

شبكهٔ جهانى اطلاع رسانى (اينترنت) بهترين شاهد اين مدعاست.در اين ميدان، كه شايد سخت ترين هماوردى حق و باطل در جريان است، مشاهده مى كنيد كه چگونه باطل پيشگان به تمام اصول و موازين اخلاقى و انسانى حمله مى كنند و هيچ حدّ و مرز اخلاقى را رعايت نمى نمايند.

 

26-                    مبارزه با ستمگران و تقويت فرهنگ جهاد و شهادت و صبررا توضیح دهید؟

 

( مى دانيم كه يكى از رسالتهاى اصلى انبيا، مبارزه با ظلم و برقرارى عدل در روابط جهانى و گسترش حق و حقيقت بوده است. هر چند كه بسيارى از مردم با شنيدن سخن حق دلشان نرم مى شود و پذيراى حق و حقيقت و عدالت مى باشند،اما بايد هوشيار باشيم كه همواره گروهى از اهل باطل هستند كه نه تنها زير بار حق و حقيقت نمى روند، بلكه سد راه حق جويى و حق پرستى مى باشند و گسترش عدالت، منافع آنها را بر هم مى زند و تا همه را تابع خط و مشى خود نكنند و يوغ اسارت بر گردن ديگران نيفكنند، آرام نمى گيرند.

امام خمينى  رحمة اللّٰه عليه  مى فرمايند: نكتهٔ مهمى كه همهٔ ما بايد به آن توجه كنيم و آن را اصل و اساس سياست خود با بيگانگان قرار دهيم، اين است كه دشمنان ما و جهان خواران تا كى و تا كجا ما را تحمل مى كنند و تا چه مرزى استقلال و آزادى ما را قبول دارند. به يقين، آنان مرزى جز عدول از همه هويت ها و ارزش هاى معنوى و الهى مان نمى شناسند. به گفتهٔ قرآن كريم [دشمنان] هرگز دست از مقاتله و ستيز با شما برنمى دارند مگر اينکه شما را از دين تان برگردانند ۱. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم صهيونيست ها و آمريكا و شوروى  در تعقيبمان خواهند بود تا هويت دينى و شرافت مكتبى مان را لكه دار نمايند

بدين ترتيب، اگر واقع بينانه نگاه كنيم، درمى يابيم كه دعوت به حق و عدالت را نبايد منحصر به صحبت و شعار كرد، بلكه براى تحقق سخن حق بايد قيام نمود و موانع حق و حق پرستى را در كل جهان زدود و اين ميسر نمى شود مگر با جهاد و آمادگى براى شهادت در راه خدا، كه همان راه حق و حقيقت است و تحمل همهٔ سختى هاى اين راه.)

 

27-                    ویژگیهای اهل باطل را بیان کنید؟

 

گروهى از اهل باطل هستند كه

1- نه تنها زير بار حق و حقيقت نمى روند، بلكه

 2- سد راه حق جويى و حق پرستى مى باشند

 3- گسترش عدالت، منافع آنها را بر هم مى زند و 4-  تا همه را تابع خط و مشى خود نكنند و يوغ اسارت بر گردن ديگران نيفكنند، آرام نمى گيرند.

 

28-                    تحقق سخن حق، و زدودن موانع  حق پرستی در کل جهان ، چگونه میسر می شود؟

 

(اگر واقع بينانه نگاه كنيم، درمى يابيم كه دعوت به حق و عدالت را نبايد منحصر به صحبت و شعار كرد، بلكه براى تحقق سخن حق بايد قيام نمود و موانع حق و حق پرستى را در كل جهان زدود و اين ميسرنمى شود مگربا جهاد و آمادگى براى شهادت در راه خدا، كه همان راه حق و حقيقت است و تحمل همهٔ سختى هاى اين راه.)

 

نمونهٔ بارز حق ستيزى و زورگويى در عرصه جهانى، اقدامات صهيونيست ها در فلسطين اشغالى است. فجايع و ظلم هايى كه امروزه در فلسطين رخ مى دهد، بر كسى پوشيده نيست و تاكنون سازمان هاى بين المللى ده ها قطعنامه در محكوميت جنايات رژيم صهيونيستی صادر كرده اند؛ اما آيا اين قطعنامه ها توانسته اند در رويه هاى ظالمانهٔ اين رژيم غاصب اندک تأثيرى داشته باشد؟ آيا در مقابل يک جاه طلب قدرتمند مى توان به مذاكره و نصيحت اكتفا كرد؟

بنابراين، با شناخت دقيق فرصت ها، مردم دنيا را بايد نسبت به شرايط سخت و ظالمانه اى كه در آن قرار گرفته ايم، آگاه كنيم و با زنده كردن روحيهٔ جهاد و مبارزه، به تقويت جبههٔ عدالت خواهان بپردازيم. با اقتدا به امام خمينى  رحمة اللّه عليه  عزت و كرامت ذاتى انسان ها را بدان ها يادآورى كنيم، روحيهٔ خودباختگى و ترس را از ملت ها بزداييم و آنها را به سوى استقامت و مبارزه اى معقول و عزتمند هدايت كنيم.

 

اَللّٰهُمَّ كُنۡ لوَلِيّكَ الۡحُجَّة بۡن الۡحَسَنِ   خداوندا نسبت به ولىّ خودت،حجة بن الحسن

 

صَلَواتُکَ عَلَيۡه وَ عَلیٰ ءاباِئه ی   كه درود تو بر او و برپدرانش باد

 

فی هِٰذِه السّاعَة وَ فی کُلِّ ساعَة    در اين لحظه و در تمام لحظات

 

وَليا وَ حاِفظًا وَ قاِئدًا وَ ناصِرًا    سرپرست و محافظ و رهبر و ياور

 

وَ دَليلاً وَ عَيۡنًا                    و راهنما و چشم بينا باش

 

حَتّیٰ تُسۡكِنَه و اَرۡضَكَ طَوۡعًا     تا (حكومت) او را در سراسر زمين خود با رغبت و پذيرش(مردمان) استوار سازى

 

وَ تُمَتّعَه و فيها طَويلا           و او را درروى زمين تا زمانى دراز ( از حكومت حق و عدل ) برخوردارگردانى

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: دینی سال چهارم، ،
نویسنده : محمد رضا تیموری
تاریخ : جمعه 7 آذر 1393
زمان : 15:17


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.